AdBlue (NOXy™) a normy emisji spalin

adblue

AdBlue to środek znany większości kierowców pojazdów ciężarowych. Jest to roztwór mocznika wymagany do stosowania w wielu samochodach dostawczych o dużych gabarytach, a także w autobusach napędzanych olejem napędowym. Znalazł on zastosowanie w systemach SCR po wprowadzeniu nowych legislacji unijnych regulujących normy emisji spalin dla silników Diesla. Dlaczego roztwór mocznika jest tak ważny i jak to właściwie działa? Jak przechowywać AdBlue, by spełniać obowiązujące normy?

Czym dokładnie jest AdBlue? Jest to nic innego, jak wodny roztwór mocznika 32,5% o wysokiej czystości. AdBlue® jest nazwą handlową i zarejestrowanym znakiem towarowym Verband der Automobilindustrie (VDA). W Polsce produkuje go Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy i Kędzierzyn oraz Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A. Największym producentem AdBlue na świecie jest zaś skandynawski koncern Yara. Grupa Azoty wytwarza powszechnie znany jako Adblue wodny roztwór mocznika pod własną marką – NOXy™.

Zadaniem AdBlue jest redukcja zbyt dużej ilości szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Jego stosowanie jest konieczne dla spełnienia wyznaczonych norm emisji gazów EURO 5 oraz EURO 6.

Emisja spalin – normy unijne dla pojazdów ciężarowych

Normy redukcji emisji spalin Euro 5 zostały wprowadzone dla samochodów o tonażu powyżej 3,5 tony dnia 1 października 2009. Zgodnie z nimi dopuszczalna emisja szkodliwych tlenków azotu została zredukowana o 60%, a cząstek stałych (PM) przynajmniej o 80%. Dnia 1 września 2014 dla nowych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikami Diesla wprowadzono normy EURO 6. Zgodnie z nimi dopuszczalna emisja tlenków azotu wynosi 80 mg/km (w EURO 5 było to180 mg/km).

Jak działa roztwór mocznika AdBlue?

Produkt ma za zadanie rozkładanie w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction) tlenków azotu, które są szkodliwe dla środowiska. Zgodnie z działaniem technologii SCR, roztwór trafia pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze. Tam dochodzi do redukcji tlenków azotu szkodliwych dla atmosfery – na azot (dwuatomowe cząsteczki) i wodę.

AdBlue jest to produkt syntetyczny wytwarzany zgodnie z normami ISO 22241 i jest substancją bezpieczną dla środowiska. Jest środkiem niepalnym, niewybuchowym oraz niewykazującym szkodliwości dla zdrowia.

W zależności od typu silnika zużycie AdBlue sięga równowartości mniej więcej 4-5% zużycia oleju napędowego.

Jak przechowywać AdBlue (NOXy™)?

Roztwór mocznika jest korozyjny, zatem dla jego dystrybucji niezbędne jest stosowanie specjalnych zbiorników, pomp, węży oraz pistoletów. Środek przechowywać należy w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach ze stali kwasoodpornej albo w zbiornikach bezciśnieniowych.

W temperaturze poniżej -11,5 °C śroztwór krystalizuje się. Choć choć krystalizacja jest odwracalna, powoduje ona problemy techniczne, dlatego jest niedopuszczalna podczas użytkowania oraz dystrybucji. AbBlue (NOXy™) należy przechowywać w temperaturze od -11,5 do 30°C. Najlepsza możliwa temperatura mieści się w przedziale od -5 do 25°C.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *