Kilka słów o AdBlue i układzie SCR

adblue

AdBlue Jest niczym innym jak nazwą handlową 32,5% wysokiej czystości wodnego roztworu mocznika. Nazwa ta jest zarejestrowana jako znak handlowy i należy do firmy Verband der Automobilindustrie. Produkt ten stosowany jest wyłącznie w branży motoryzacyjnej i jego zadaniem jest rozkładanie w katalizatorze SCR tlenków azotu, które są niezwykle szkodliwe dla środowiska.

Zadaniem układu SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna) jest redukcja poziomu tlenków azotu w spalinach. Praca tego układu polega na wtryskiwaniu do układu wydechowego małych porcji mocznika. W związku z lokalizacją tego układu, nie trzeba się obawiać o zmniejszenie osiągów silnika i mniejsze zdolności rozruchu.

Elementy układu SCR

Jak już zostało wspomniane, AdBlue jest wtryskiwany do układu redukcji spalin pod wysokim ciśnieniem i właśnie do wytworzenia tego ciśnienia jest potrzebna pompa AdBlue.

Roztwór AdBlue musi być przechowywany w specjalnym zbiorniku. Każdy samochód ciężarowy z układem SCR jest w taki zbiornik wyposażony. AdBlue jest płynem korozyjnym, dlatego zbiorniki muszą być na tą substancję odporne.

Grzałki są niezbędnym elementem układu SCR, ponieważ mocznik ulega krystalizacji w temperaturze -11 stopni Celsjusza. Grzałka podgrzewa zbiornik, w którym znajduje się AdBlue, dzięki czemu proces ten jest zatrzymywany.

Nie bez znaczenia jest także czujnik, który jest zamontowany w układzie wydechowym. Jego zadaniem jest stały pomiar zawartości tlenków azotu w gazach spalinowych samochodów ciężarowych.

Wady układu SCR

Jak większość układów w samochodach, także ten posiada swoje wady, co więcej zalicza się do bardziej awaryjnych układów. Jeśli wszystko działa bez zarzutu, to same koszty eksploatacyjne nie są wysokie. Elementy układu, które psują się najczęściej to pompa oraz czujniki. Zdarzają się także czasem drobne awarie grzałek, czujników lub zapchane filtry przez krystalizujący się mocznik.

Postanowienia unijne określają, że każdy samochód ciężarowy musi być wyposażony w rozwtór AdBlue oraz układ SCR. Mimo że jest to dość awaryjny układ, każdy kierowca ewentualne koszty naprawy musi brać pod uwagę. Nie bez znaczenia jest także jakość wlewanego do zbiornika mocznika. AdBlue kupujmy zawsze tylko na zaufanych i renomowanych stacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *